Aansturen vrijwilligers
De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Vrijwilligers veranderen mee. Organisaties moeten daarop inspelen. De ontwikkelingen leiden ertoe dat je ook met andere vrijwilligers te maken krijgt dan voorheen en dat je misschien niet meer alleen over ‘vrijwilligers’ moet spreken.
Enerzijds zijn vrijwilligers zoals we die al lange tijd kennen onmisbaar in veel organisaties. Zij zorgen ervoor dat de missie vervuld kan worden, dat de organisatie kan draaien. Anderzijds staren veel organisaties zich blind op (het tekort aan) dit type vrijwilligers, terwijl er meer mensen om de organisatie heen bewegen die bereid zijn iets te betekenen, zonder dat ze tot de groep vrijwilligers gerekend hoeven te worden, of zelf willen worden. De achterban van een organisatie is breder dan we vaak denken en verschillende mensen voelen zich op verschillende manieren betrokken. Zij zullen dus ook op verschillende manieren en met verschillende intensiteit willen participeren.
Hoe creëer je en hoe benut je die betrokkenheid? Hoe ga je van betrokkenheid naar actie? Het vergt een nieuwe manier van kijken. Kijken naar mensen die op een andere wijze bij de organisatie betrokken zijn. Omdat ze ex-vrijwilliger zijn, omdat ze alleen graag over de organisatie bloggen, of omdat ze eens per jaar het geld van de hardloopwedstrijd doneren. Dat vraagt veel van organisaties als het gaat om het werven van nieuwe en aansturen van huidige vrijwilligers, als het gaat om het betrekken van een bredere groep mensen en de afstemming van hun activiteiten met die van de zittende vrijwilligers.
Op de website www.vrijwilligerswerk.nl vind je een schat aan informatie op dit gebied, gerubriceerd onder de kopjes:
- Handboeken Vrijwilligersbeleid
- Binnenhalen en werven
- Begeleiden
- Belonen en waarderen
- Diversiteit en doelgroepen
- Specifieke vormen